Historie
Spustit Dotazník pro Michala Stehlíka
INDEX:
00:13 Svůj návrh doučit místopředsedu poslanecké sněmovny
parlamentu České republiky Tomia Okumuru jste zdůvodnil
jeho fatálním nedostatkem znalostí hlavně moderních dějin.
První otázka proto zní. Jaké máme poznání moderních dějin,
tedy období od Velké Francouzské revoluce do současnosti?
08:13 Henry Ford měl říci, že historie je blbost… jediná historie, která
za něco stojí, je ta, kterou vytváříme teď. Arthur Schopenhauer
byl ještě drsnější když řekl, že soudobé dějiny jsou infikovány
lží jako děvka syfilidou. Snad i proto se dá mluvit o dvou
pohledech na historii, první patří vítězům a druhý poraženým.
Kdo píše dějiny podle vás?
12:37 Vítězové píší dějiny, co mají dělat poražení?
15:31 Psaná a orální historie. Věcný důkaz kontra vyprávění. Kdy
končí potřeba zabývat se důkazem a nastává prostor pro
výroky, tvrzení, svědectví a podobně?
21:54 Historik může sloužit vyšším zájmům, například z důvodu
svého přesvědčení, morálky, ideálu se rozhodne pracovat s
historií, jako nástrojem k ovlivňování a formování veřejného
mínění. S ohledem na jeho postavení a přístup k médiím se
mu to může podařit a vytvoří jiný, než reálný obraz historie, ale
se všemi znaky věrohodnosti. Máte s takto založenou
koncepcí historie zkušenost?
30:06 Existuje podle vás odpovědnost historika ve státoprávním
slova smyslu?
40:32 Na začátku jsem se ptal na vaši motivaci vyučovat historii
některé poslance našeho parlametu. V obecnějším slova
smyslu slova je u nás moderní historie podle vás vzdělávána
na jaké úrovni? Jsou předkládáné informace neměnné,
nevyvratitelné, nemanipulativní a blízké pravdě?
Hlavním tématem Michala Stehlíka jsou moderní české a slovenské dějiny, dějiny střední Evropy ve 20. století, národnostní politika, politické procesy 50. let 20. století, kolektivizace, vývoj církve a jejího vztahu ke státu po roce 1945. https://ucd.ff.cuni.cz/o-ustavu/pracovnici/doc-phdr-michal-stehlik-ph-d/
Otázky připravil a kladl A. Vojta